Bezcenná krása.  

 Život nám prináša rôzne prekvapenia. Niekedy to sú príjemné veci a bohužiaľ, inokedy nepríjemnosti, ba dokonca smútok a klamstvo. Nebojte sa, nechcem viesť filozofickú rozpravu na tému každodenné radosti a strasti, len vám chcem priblížiť jeden príbeh. Bol raz jeden pán. Pre príklad ho volajme Michal. Keď sa Michal vracal domov z práce, našiel si v poštovej schránke úhľadný reklamný leták. Pekne upravený informačný papier patril tej, či onej nemenovanej spoločnosti, ktorá sa zaoberá predajom a distribúciou „zaručene exkluzívnych a limitovaných  medailí z drahých kovov v najvyššej kvalite.“ Michal si zobral leták domov. Večer keď, sledoval s manželkou televíziu, uvidel reklamu rovnakej nemenovanej spoločnosti. Reklama ponúkala neskutočne vzácnu medenú dokonca striebornú medailu, pozlátenú 24-karátovým zlatom, s limitovanou emisiou, s certifikátom autentickosti za bezkonkurenčnú cenu...., plus poštovné a balné. Michal pozrie na manželku, potom na leták a rozmýšľa nad tým, ako by bolo fajn mať nejakú „vzácnu medailu“. Takú, ktorá by sa dokázala zhodnocovať, uchovala hodnotu jeho peňazí a raz by ju mohol darovať svojim deťom ako veľkú vzácnosť. Michal objednal medailu a bol spokojný, ako dobre investoval. Po čase stretol známeho, kt. bol numizmatik a tak sa ho opýtal na hodnotu medaile. Čo myslíte, bol Michal s jeho odpoveďou spokojný?

Pozrime sa na to sedliackym rozumom. Pokiaľ spoločnosť uvádza reklamný slogan „limitovaná emisia“, bežný spotrebiteľ sa nikde nedozvie, koľko kusov to vlastne má byť. Môže to byť 1000 ks, 10 000 ks, ale aj 1 000 000 ks. Niekto môže namietať, že tak veľa určite nie, čo je dosť možné. Avšak, ak použijem spomínaný sedliacky rozum a spočítam, koľko len je potrebných letákov na tak masívnu reklamu, koľko stojí reklama v televízii a nemyslieť na cenu samotnej výroby medaile a samozrejme v neposlednom rade obrovský zisk tej, či onej nemenovanej spoločnosti, musí byť každému jasné, že o limitovanej emisii 10 000 kusov nemôže byť ani reč. A čoho je neskutočne veľa, na hodnote tak skoro nenarastie. Môžete namietať, že medaila je z drahého kovu a nejakú hodnotu má, čo je zaiste aj pravda. Len ide o to, akú. Aj keď matematika nie je moja silná stránka, prepočítal so si hmotnosť medailí (resp. hmotnosť drahého kovu v konkrétnej medaily) s cenou, ktoré tá, či oná nemenovaná spoločnosť požaduje a porovnal som z obdobnými medailami na trhu. Ostal som  dosť prekvapený. Ceny spoločnosti s masívnou reklamou  boli o desiatky až stovky percent vyššie a to už podľa môjho skromného, názoru stojí za uváženie.      Keď to trochu zhrniem. Podľa mňa je najdôležitejší dôvod, prečo danú mincu alebo medailu kupujeme. Ak je dôvodom to, že sa mi konkrétna medaila alebo minca páči a chcem ju mať, tak je všetko v poriadku a takúto investíciu do svojej pohody schvaľujem. Len sa nenechať oklamať. Avšak zberateľstvo, investícia do budúcnosti a zhodnotenie, tu odporúčam poradiť sa s odborníkom alebo aspoň zachovať zdravý rozum. Sme tu pre Vás a poradíme každému. "Vážte si svoje peniaze."  

2.10.2014 - Daniel Moravec